آموزشگاه تخصصی زبان انگلیسی
آیلتس پاپ

رایتینگ آیلتس آکادمیک و جنرال تسک 2

برای نوشتن این تسک، ۴۰ دقیقه وقت دارید و باید حداقل ۲۵۰ کلمه بنویسید. فرقی نمی‌کند که با آزمون جنرال سروکار دارید یا آکادمیک، شما در این بخش باید یک Essay بنویسید. این تسک دو سوم کل نمره رایتینگ را به خود اختصاص می‌دهد و برای پاسخ به سؤالاتش، باید با تمرکز فکر کنید و با برنامه‌ریزی به آن پاسخ دهید. برای این‌که در این بخش نمره خوبی بگیرید، باید قدرت استدلال بالایی داشته باشید و به‌درستی منظور خود را بیان کنید.

موضوع و نوع سؤالات مطرح شده دررایتینگ آیلتس آکادمیک و جنرال تسک 2

نوشتن مقاله تسک ۲ آیلتس در نگاه اول شاید کمی پیچیده به‌نظر برسد، اما اگر از قبل با موضوع و نوع سؤالات این بخش آشنا باشید، به‌راحتی آن را می نویسید. این تسک در یک Essay مسئله‌ای علمی را به جامعه ربط می‌دهد. این مسئله می‌تواند مربوط به تکنولوژی باشد یا مسائلی مربوط به استخدام، محیط زیست، خانواده، صنعت، مشکلات اجتماعی، دولتی، اقتصادی یا …

در این تسک از شما می‌خواهند نظرتان را راجع‌به یک موضوع ارائه دهید و دلایل خود را برای آن ذکر کنید. پس برخلاف تسک ۱، باید تسک ۲ را با تکیه بر ایده‌ها، دانش و تجربه‌های شخصی‌تان بنویسید و با ارائه دلایل منطقی، از آن‌ها پشتیبانی کنید.

انواع سوال‌های تسک دو

نوع اول:Opinion Question (Do you agree or Disagree)

در صورتِ سؤال از یک موضوع حرف می‌زنند و شما باید بگویید که چقدر با آن موافق یا مخالف هستید.

نوع دوم: Discussion Question (Discuss both points of view)

در این‌گونه سؤالات باید راجع‌به دو دیدگاه مخالف بحث کنید و نظر خود را ارائه دهید.

نوع سوم: Advantages and Disadvantage

از شما می‌خواهند مزایا و معایب یک مسئله را بررسی کنید.

نوع چهارم: Problem and Solution

از شما می‌خواهند که علت و راه‌حل‌های یک مشکل را بررسی کنید.

سوال‌های رایتینگ تسک دو به طور معمول در این چهار قالب قرار دارند اما این حکم قطعی نیست، پس اگر به سوالی خارج از این الگو بر خوردید از قبل آمادگی داشته باشید. مثلا در برخی دسته بندی ها به جای مورد آخر از عنوان سوال‌های دو قسمتی یا ترکیبی یاد می‌کنند. چرا که همیشه دو بخش مورد سوال مشکلات و راه حل‌ها نیست گاهی در مورد مشکلات و علت‌ها سوال می‌کند.

برنامه ریزیplanning ) (رایتینگ تسک 2

یرای برنامه‌ریزی برای مقاله زمان پیشنهادی بین ۲ الی ۱۰ دقیقه است .سؤال رایتینگ را با دقت بخوانید. سپس تصمیم بگیرید که می‌خواهید چه چیزهایی بنویسید؛ در‌واقع باید موضع خود را مشخص کنید. برای این کار زمان زیادی صرف نکنید تا در انتها وقت کم نیاورید. از هر سمتی که می‌خواهید از پاسخ‌ خود حمایت کنید و وقت زیادی را سر فکر کردن به دیدگاه‌های واقعی خود نگذارید. چون در آخر قرار است مهارت نوشتاری شما مورد ارزیابی قرار بگیرد.

پلن کردن یا برنامه ریزی رایتینگ تسک 2 در آزمون آیلتس 4 مرحله‌ی کلی دارد: 

1-    آنالیز یا تجزیه تحلیل سوال

2-    ایده‌پردازی

3-    ساختاربندی

4-    انتخاب لغات

آنالیز یا تجزیه تحلیل سوال

آنالیز درست سوال مهمترین مرحله است.چرا که درک نکردن درست سوال منجر به پاسخ دهی غلط به سوال میشود. می دانستید که اگر در رایتینگ خود به تمام قسمتهای سوال نپردازید نمی‌توانید از نمره‌ی 5.0 بالاتر بروید؟

ایده پردازی

بسیاری از اساتید و منابع در مورد رایتینگ آزمون آیلتس به بچه‌ها توصیه می کنند که در این مرحله طوفان فکری (brain storming) انجام دهند. به نظر من چنین کاری چندان فایده ندارد چون باعث می‌شود شما به ایده‌های بیربط فکر کنید و همین باعث می‌شود که وقتتان تلف شود. برای تقویت ایده پردازی راههای دیگری مانند خواندن سمپل‌های رایتینگ متعدد و خواندن متن‌های معتبر و استاندارد و به روز درباره‌ی موضوعات مختلف وجود دارد.

ساختاربندی رایتینگ

ما باید ایده های خود را در یک ساختار قرار دهیم. این بسیار مهم است زیرا به ما کمک می کند تا ایده هایمان را به شکلی منسجم سازماندهی کنیم ، دقیقاً همان چیزی که ممتحن از ما می خواهد.درپایین یک نمونه ساختار رایتینگ تسک 2را به شما پیشنهاد میدهیم.

پاراگراف اول- مقدمه

جمله‌ی اول: پارافریز سوال

جمله‌ی دوم: جمله‌ی بیانیه یا thesis statement

جمله‌ی سوم:طرح کلی مطالب یا  outline statement

پاراگراف دوم- پاراگراف اصلی اول

جمله‌ی چهارم: ایده‌ی اصلی یا topic sentence

جمله‌ی پنجم: توضیح یا explanation

جمله‌ی ششم: مثال یا example

پاراگراف سوم: پاراگراف اصلی دوم

جمله‌ی هفتم: ایده‌ی اصلی یا topic sentence

جمله‌ی هشتم: توضیح یا explanation

جمله‌ی نهم: مثال یا example

پاراگراف چهارم- نتیجه گیری یا conclusion

جمله‌ی دهم: خلاصه‌ی ایده‌های مطرح شده به صورت پارافریز

انتخاب لغات

یکی دیگر از مشکلات رایج دانش آموزان استفاده از کلمات تکراری ا‌ست، به ویژه کلماتی که در خود سوال استفاده شده است. این کار می‌تواند نمره‌ی دانش لغات ما را کاهش دهد چرا که با تکرار کلمات به ممحن می‌گوییم که دایره‌ی لغات ما محدود است و قادر نیستیم از کلمات مترادف استفاده کنیم

هرچه بیشتر برنامه ریزی یا پلن کردن را تمرین کنید ، بهتر و با سرعت بیشتری می نویسید و منجر به این می شود که تک تک جمله های مقاله شما هدف داشته باشد ، دقیقاً همان چیزی که ممتحن از شما می خواهد.

پارافریز سوال

در پاراگراف اول مقدمه باید صورت سوال را پارافیز کنید.پارافریز کردن عبارت است از نوشتن مجدد یک عبارت یا جمله با کلمات متفاوت به گونه ای که معنای آن یکسان باشد مثلا میتوانید یک جمله را به سه شیوه‌ی مختلف بنویسید اما یک معنی واحد را برساند. این طوری هم شما دایره لغاتتان را به رخ ممتحن کشیده‌اید و همین طور دانش گرامری خود را نشان داده اید.علاوه بر این ها فرایند پارافریز کردن خاصیتی دارد که باعث می‌شود شما به درک درست تر و مطمئن‌تری از سوال برسید برای همین توصیه می‌شود مقدمه را با پارافریز کردن خود سوال شروع کنید.

روش اول- استفاده از کلمات هم معنی

متداول ترین روش پارافریز همین است که از کلمه‌های هم معنی به جای هم استفاده کنید، لازمه‌ی اینکار داشتن دایره لغات وسیع است. فقط باید دقت کنید که کلمات باید دقیقا هم معنی باشند تا بشود به جای هم به کارشان برد وگرنه این که از نظر معنایی نزدیک باشند کافی نیست.

روش دوم _عوض کردن ترتیب کلمات

تغییر ترتیب کلمات همچنین به ما امکان می دهد تا جمله را به طور کاملا حرفه‌ای پارافریز کنیم، اما باز هم باید مراقب باشیم. بدون فکر کردن در مورد چگونگی تأثیرش بر دستور زبان، ترتیب کلمات را تغییر ندهید. با تغییر ترتیب کلمات ممکن است مجبور شوید کلمه ای اضافه کنید ، کلمه ای را کم کنید یا فرم کلمه را تغییر دهید.  حواستان به این هم باشد.

اگر جمله‌ی اصلی بیش از یکclause  داشت به راحتی می‌توانید جای clauseها را با هم عوض کنید.

روش سوم- عوض کردن فرم کلمه

انواع مختلفی از کلمات از جمله اسم ، فعل ، صفت و قید وجود دارد که به هم قابل تبدیل هستند. یعنی می توانید از فعل صفت بسازیدو یا از صفت قید و … تغییر شکل یک کلمه به ما امکان پارافریز کردن جمله را خواهد داد. شما همچنین باید بررسی کنید که تغییرات شما از نظر دستوری باشد .

روش چهارم- تبدیل فرم معلوم به مجهول و برعکس
گرامر مجهول اغلب در نوشته‌های دانشگاهی و رسمی استفاده می شود و بنابراین می تواند در آزمون آیلتس نیز استفاده شود. فقط حواستان باشد که تنها افعال دارای مفعول را می توان به حالت مجهول تبدیل کرد.

جمله‌ی بیانیه یا  thesis statement

جمله‌ی بیانیه ایده‌ و نظر کلی شماست که در ابتدای رایتینگ می‌نویسید تا به خواننده بگویید آن‌چه در ادامه خواهد خواند در چه مورد است. درواقع موضوع مورد بحث و تحلیل در رایتینگ را به خواننده ( اگزمینر) معرفی می‌کنید. جمله‌ی بیانیه مهم‌ترین جمله در رایتینگ تسک 2 آزمون آیلتس است. این جمله را شما باید در مقدمه جانمایی کنید و در واقع این طور می‌شود گفت که هر مقدمه باید شامل یک جمله‌ی بیانیه هم باشد که به صورت پارافریز سوال و نظر کلی نویسنده درباره‌ی سوال خود را نشان می‌دهد.

پاراگراف‌های بدنه: Body paragraphs

بدنه رایتینگ شما میتواند دو و یا سه پاراگراف داشته باشد. درپاراگراف های بدنه باید در ابتدای هر پاراگراف ایده اصلی و توضیح کامل آن ایده و مثالی ار آن موضوع بنویسید. مثلا در یک پاراگراف مزایا و در پاراگراف دیگر معایب موضوع را بنویسید و یا اینکه در یک پاراگراف مشکلات مربوط به مسیله و در پاراگراف دیگر راهکارهایی برای برطرف کردن مشکلات را بنویسید .اگر چندین سؤال از شما پرسیده شده، باید برای هر سؤال به‌طور جداگانه یک پاراگراف بدنه بنویسید. دقت کنید که ایده اصلی هر بدنه با ایده اصلی مقدمه مرتبط باشد.

پاراگراف نتیجه‌گیری:conclusion

آخرین پاراگراف رایتینگ شما نتیجه گیری است. در حد۱ یا ۲جمله یک نتیجه‌گیری خوب بنویسید. این نتیجه‌گیری باید خلاصه‌ای باشد از آنچه که در پاراگراف بدنه راجع‌به آن نوشته اید. دقت کنید که جمله‌های این بخش اصلاً نباید شبیه مقدمه یا پاراگراف اصلی باشد.

با توضیحاتی که در بالا آوردیم شما با رایتینگ آیلتس تسک 2 آکادمیک و جنرال آشنا شدید.حالا در اینجا ما سوالاتی به همراه نمونه  پاسخ ها و ایده پردازی ها را گردآوری کرده ایم. تمامی این نمونه ها در حد نمره 8 رایتینگ تسک 2 آیلتس هستند. .با دانلود این فایلها کاملا با این نوع سوالات و نحوه پاسخ دهی صحیح و آشنا خواهید شد.

 لینک دانلود

 لینک دانلود

 لینک دانلود

 لینک دانلود

باز کردن چت