آموزشگاه تخصصی زبان انگلیسی
آیلتس پاپ

ریدینگ آیلتس آکادمیک و جنرال

نکات کلیدی درپاسخ دهی به سوالات

تست ریدینگ به نوعی تست واژگان است. پس، دامنه لغات خود را افزایش دهید:

اولین و مهم‌ترین مورد از نکات کلیدی ریدینگ آیلتس برای گرفتن نمره بالا، این است که بدانید باید از دامنه لغات خوبی برخوردار باشید.  به خصوص توصیه می شود دامنه لغات آکادمیک را تقویت و بهبود ببخشید. حساسیت دانستن تعداد زیادی از لغات به این دلیل است که معمولا ازلغات مشابه در متن و سوال استفاده نمی کنند.

شما بعد از خواندن سوال و مشخص کردن کلمات کلیدی، باید به دنبال مترادف های کلمات کلیدی و یا به طور کلی بازنویسی مطلب ارائه شده در متن باشید و بنابراین پیدا کردن پاسخ ممکن نیست مگر شما تعداد زیادی از لغات و مترادف های آن ها را بدانید؛ به علاوه شما باید با گرامر و ساختارهای زبان انگلیسی نیز خوب آشنا باشید تا بتوانید بازنویسی ها را نیز تشخیص دهید.

به عبارت دیگر، بازنویسی جملات و ایده ها با استفاده از مترادف ها و ساختارهای متفاوت انجام می شود. بنابراین باید با یک برنامه ریزی درست تا قبل از آزمون دانش واژگانی و گرامری خود را تقویت کنید و توصیه می شود متن های علمی در زمینه های مختلف و لغات به کار رفته در آن ها آشنا شوید.

تمرین کافی تا قبل از آزمون داشته باشید و اشتباهات خود را آنالیز کنید:

مثل تمام بخش های دیگر آزمون آیلتس، در این بخش نیز توصیه می شود بعد از یاد گرفتن و آشنایی کافی با جزییات و انواع سوالات تمرین کافی داشته باشید. کتاب های تمرین زیادی در بازار وجود دارد که شامل ده ها متن مشابه آزمون هستند. در ابتدا بدون نگرانی از  تمرین کنید.

بعد از انجام هر متن و چک کردن جواب هایتان، کار بسیار مهمی که باید انجام بدهید این است که مواردی را که پاسخ اشتباه داده ید، بررسی کنید تا ببینید به چه علت نتوانسته اید به پاسخ درست برسید و به این صورت می توانید اشتباهات و نقاط ضعف خود را شناسایی و روی آن ها کار کنید. بعد از این که خوب با سوالات، نحوه انجام دادنشان آشنا شدید و تمرین کافی داشتید به سراغ تمرین در کنار داشتن سرعت و مدیریت زمان بروید.

نکته دیگر این که در روز آزمون شما باید سه متن یا سه بخش را پشت هم و بدون وقفه به مدت یک ساعت بخوانید و به سوالات پاسخ دهید. این کار بسیار سخت، خسته کننده و انرژی بر هست و در صورتی که تا قبل از روز امتحان این تمرین را نداشته باشید ممکن است نتوانید به آخرین سوالات پاسخ دهید. بنابراین حتما در روزهای منتهی به آزمون سعی کنید مانند امتحان واقعی در طول یک ساعت سه متن را به همراه ۴۰ سوال پاسخ دهید تا برای روز امتحان تمرکز، انرژی و سرعت  کافی داشته باشد.

در زمان نوشتن پاسخ ها در پاسخ نامه به املای کلمات دقت کنید

در سوالاتی که پاسخ یک کلمه یا کلماتی از داخل متن و یا از بین گزینه های لیست داده شده است، در موقع کپی کردن کلمات و به عبارت دیگر نوشتن آن ها در پاسخنامه، نهایت دقت را داشته باشید تا حتی یک حرف هم جابه جا و یا کم و زیاد نشود. در غیر این صورت، مثل این است که شما پاسخ سوال را نداده اید و نمره سوال مربوطه را از دست می دهید.

بنابراین با نهایت تمرکز و دقت پاسخ ها را وارد پاسخنامه کنید. به غیراز املای کلمات برای بعضی سوال ها به این نکته نیز دقت داشته باشید که آیا پاسخ به لحاظ گرامری نیز با جمله همخوانی دارد یا خیر. به عبارت دیگر کلمه یا کلماتی که به عنوان پاسخ انتخاب می کنید باید به لحاظ گرامری هم با جمله منطبق باشد و نظم آن را به هم نریزد و جمله را نادرست نکند.

زمان پاسخ دهی به سوالات را مدیریت کنید:

یکی از مهم‌ترین نکات کلیدی ریدینگ آیلتس این است که بدانید زمان اختصاص داده شده به این بخش ۶۰ دقیقه است و این زمان شامل زمان نوشتن پاسخ ها در پاسخنامه هم می شود. بخش ریدینگ هر دو نوع آزمون آیلتس آکادمیک و جنرال دارای سه قسمت است و متن ها از آسان تر به سخت تر تنظیم شده اند. بنابراین علی رغم این که توصیه کلی این هست که شما برای هر بخش ۲۰ دقیقه زمان در نظر بگیرید، جهت موفق شدن و کسب نمره بالا توصیه می شود برای متن های اول و دوم بین ۱۵ تا ۱۷ دقیقه زمان صرف کنید و البته با احتساب نوشتن پاسخ ها در پاسخ نامه تا بدین صورت بتوانید برای متن سوم که از همه سخت تر است زمان کافی و بیشتری نسبت به بخش های دیگر داشته باشید.

صورت سوالات را به دقت بخوانید:

با توجه به تنوع سوال های مورد استفاده در بخش ریدینگ آزمون آیلتس و تنوع نحوه ی پاسخ دهی به سوالات، همیشه ابتدا صورت سوال را به دقت بخوانید به خصوص برای سوالاتی که در جواب باید کلمه یا کلماتی را در متن یافته و بعد در پاسخ نامه بنویسید. چون برای این نوع سوالات محدودیت کلمه وجود دارد و سهل انگاری در به دقت خواندن صورت سوال ممکن است موجب شود تا چند سوال را از دست بدهید.

حتی برای سوالاتی که شما باید گزینه ای را از بین لیست گزینه ها انتخاب بکنید ممکن است در صورت سوال به شما گفته شود که می توانید از یک مورد بیش از یکبار استفاده بکنید و بر این اساس چند گزینه اضافی هم داشته باشید. دانستن تمام این موارد در رویکرد شما به پاسخ دادن سوالات موثر است و حداقل می تواند از تعداد پاسخ های نادرست به دلیل بی دقتی و رعایت نکردن نکات گفته شده در صورت سوال بکاهد.

وقت خود را با خواندن متن در ابتدا تلف نکنید و مستقیم به سراغ سوالات بروید:

هیچ وقت در ابتدا به سراغ متن نروید بلکه به سوالات نگاهی بیندازید و زیر کلمات کلیدی اولین سوال خط بکشید و بعد با استفاده از مهارت های اسکیم کردن و اسکن کردن محل اطلاعات مورد نظر را در متن یافته و سپس به دقت آن بخش را بخوانید تا جواب را بیابید و سپس به سراغ سوال بعدی بروید.

علاوه بر این دو مهارت، شما باید با تکنیک های موثر و مخصوص برای پاسخ دادن به انواع سوالات مختلف بخش ریدینگ آزمون آیلتس آشنایی داشته و از آن ها نهایت استفاده را بکنید تا در کمترین زمان بتوانید به پاسخ درست سوالات برسید. لازم به ذکر است با استفاده از مهارت ها و تکنیک های مخصوص برای پاسخ دهی به سوالات، گاهی حتی لازم نیست که متن کامل خوانده شود و شما قادر هستید تمام سوالات را پاسخ دهید بدون این که متن را از صفر تا صد خوانده باشید.

با انواع سوالات بخش ریدینگ آیلتس آشنا شوید ونحوه پاسخ دهی به آن ها را چندین بار تمرین کنید:

خیلی از سوالات ریدینگ آیلتس به ترتیب اطلاعات متن تنظیم شده و در نتیجه شما پاسخ ها را نیز به ترتیب در متن پیدا می کنید. براین اساس شما در هر جای متن که پاسخ سوال اول را یافتید برای یافتن پاسخ سوال دوم باید متن را ادامه بدهید و نه این که باز از ابتدای متن شروع بکنید و به این صورت کلی زمان را از دست بدهید. دانستن نکات و ویژگی های تک تک سوالات ریدینگ آیلتس به داشتن رویکرد درست و استفاده از روش مناسب برای یافتن پاسخ سوالات در کمترین زمان کمک شایانی می کند.

اگر به سوال سختی برخورد کردید که نتوانستید پاسخ آن را بیابید، آن را رها کرده و ادامه بدهید و بعد در پایان به آن برگشته و سعی کنید به جواب برسید:

در آخرین مورد از نکات کلیدی ریدینگ آیلتس باید بدانید که این حالت به خصوص در پاسخ دادن به سوالات True/False/Not

. Yes/No/Not Given ممکن است برای شما نیز پیش بیابید. در این صورت نه دست و پای خود را گم بکنید و نه پافشاری کنید در یافتن پاسخ چرا که با این کار وقت ارزشمند خود را از دست خواهید داد؛ بلکه به سراغ سوال و سوالات بعدی بروید و در پایان در چند دقیقه زمانی که برای revision در نظر گرفته اید به آن سوال یا سوالات برگشته و سعی کنید جواب را بیابید و در غیر این صورت گزینه/ کلمه ای را انتخاب کنید که بیشتر احتمال می دهید پاسخ درست باشد و اگر نظرتان روی گزینه ی خاصی هم نبود، جواب را حدس بزنید و وارد پاسخنامه کنید.

به تمام سوالات پاسخ دهید:

از آنجایی که پاسخ غلط در آزمون آیلتس نمره منفی ندارد شما می توانید به سوالات دشوار و یا سوالاتی که به دلیل اتمام وقت قادر به پاسخ به آنها نبودید را حدس بزنید و به تمام سوالات خود در پاسخنامه جواب دهید.

باز کردن چت